fredag den 6. april 2012

Empiriske udfordringer

Klokken er 22:59, som jeg sætter mig til computeren denne fredag aften. Der er nu tre døgn og lidt mindre end 8 timer, til vi flyver afsted, men det forhindrer ikke en lind strøm af overraskelser - man kunne fristes til at kalde det problemer - i at dukke op.

Indsamling af empiri er en omfattende og tidskrævende affære. Selv vores beskedne Hillerød-undersøgelse strakte sig over adskillige uger fra første mail blev sendt til sidste interview var i hus. Men intet kunne have forberedt os på omfanget af udfordringer ved kryds-kontinental kommunikation for - i første omgang  - at skabe kontakt til diverse mennesker. Og dernæst at få aftaler i hus så de passer ind i, det forholdsvis stramme skema vi har til rådighed med kun 12 rejsedage. De mere end 6800 km, der adskiller København fra Chicago, resulterer i en tidsforskel på 7 timer. Langt de fleste svar på emails har været minimun en nat eller mange flere undervejs.... At følge op på emails via telefon har betydet en opringning hjemmefra i ulvetimen med trætte, sultne børn i baggrunden - en mulighed som meget hurtigt blev vurderet som en absolut nød-løsning. Og kun ved en vedvarende, insisterende strøm af emails, er det lykkedes at undgå telefonopkald.

Indtil videre har vi lært at amerikanernes Spring Break kan ligge i alt fra uge 11 til uge 15, hvilket flere gange har været skyld i mange dages venten på svar. Det har også kostet lidt ekstra udgifter på rejsekontoen og en meget dramatisk opringning til Kilroy Travel for at få flybilletter ændret, så de passede med andre afgange, og dermed fik alle planer til at gå op i en højere enhed. (Ved udsigten til sammenbrud - muligvis gråd - kunne den unge mand hos Kilroy få rigtigt meget til at lykkes på kort tid?!)  Tidligt i morges åbnede vi en email fra vores kontaktperson Trish på New Trier High School nord for Chicago, hvor vi starter vores indsamling af empiri. Torsdag d. 12. april har hun arrangeret en helt utrolig spændende dag for os med interview af skolebibliotekaren, som selv har lavet research inden for ungdomslitteratur, efterfulgt af et interview med lærer og afdelingsleder for skolens freshman-årgang (8. klasse). Flere lærere har indvilliget i at tale med os, og Trish manglede bare lige at få præcise klokkeslet på de sidste interviews. Alt i alt en virkelig fantastisk besked at vågne op til - bortset fra at vi ikke må uddele spørgeskemaer til eleverne!!!

Vi ærger os ikke længere, når svar på spørgsmål ikke stemmer overens med vores forventninger. Vi glæder os i stedet til at få opklaret, hvorfor svaret blev anderledes. Så hvis I læser med i næste uge, så skal vi nok uddybe, så godt vi kan, hvori det problematiske ligger, når det kommer til at bede eleverne udfylde et spørgeskema om deres litteraturpræferencer i og udenfor skolen.

1 kommentar:

  1. Jeg har nu læst jeres første indlæg, og det er allerede så spændende at følge med i jeres tanker og refleksioner over den foranstående rejse! Misunder jer kun lidt :-) Det kan ikke andet end blive en utrolig spændende, oplevelsesfuld og lærerig tur. Glæder mig til fortsat at følge med i det hele her på bloggen, selvom jeg ville ønske, at jeg kunne forvandles til en lille bog (om ungdomslitteratur måske?!) og kunne pakkes ned i tasken og flyve afsted med jer...

    SvarSlet