onsdag den 4. april 2012

Seks dage til afrejse...

Der er under en uge til afgang og de lavpraktiske bekymringer begynder så småt at melde sig. Så som; har vi omformere nok, er der hårtørrer på værelset og hvor mange par jeans tager du med osv. Men det der fylder allermest, udover hvordan man overlever at undvære sine børn i 12 dage, er finpudsning af interviewguides og klargøring af spørgeskemaer til de amerikanske High School elever, som udgør den kvantitative del af vores undersøgelse.

Den anden del af undersøgelsen bliver kvalitative forskningsinterviews med føromtalte elevers lærere og så naturligvis interviewet med hovedteoretikeren på selve specialet, nemlig Dr. Roberta Seelinger Trites. Vi får kun en mulighed for at interviewe Trites og vi skal sørge for at stille korte, præcise spørgsmål, der giver hende mulighed for virkelig at udfolde sine svar, så interviewet tager form af en samtale. Det stiller store krav til udformningen af selve spørgsmålene og det kræver også, at vi på forhånd har sat os grundigt ind i, hvordan det amerikanske skolesystem fungerer. Ydermere er det lidt af en udfordring at skulle foretage interviews på et fremmedsprog, selvom vi begge har engelsk som linjefag fra seminariet. Det meste af vores teori er heldigvis på engelsk, så vi er ved at være i træning.

Vi har opdaget, at når man arbejder med teori og empiri på et fremmedsprog, er der mange forskellige udfordringer, der melder sig. Denne dags udfordring var at finde den korrekte benævnelse for Formålsparagraffen. Det var ganske svært selvom vi benyttede os af Undervisningsministeriets hjemmeside. Mange blindgyder senere fandt vi dog endelig noget der ligner, men det var ikke uden forundring:

Hvad hedder Formålsparagraffen på engelsk? Tja, den hedder såmænd Aims of the Folkeskole (kilde: uvm.dk).

Der kan man bare se... Det er ikke alt, der behøver at være på et teoretisk højt niveau.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar