lørdag den 14. april 2012

Når lærere lærer.....


Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidste har lært så meget på en dag. Vi har talt med så mange entusiastiske undervisere, bibliotekarer, sikkerhedspersonale og elever, som har gjort et helt ubeskriveligt indtryk på os.

Da vi trådte ind på New Trier High School torsdag morgen, var det med den opfattelse, måske er fordom et mere præcis ord lige her, at 1) de amerikanske elever på High School niveau næsten udelukkende læste ældre, klassisk litteratur, 2) at de amerikanske lærere kun underviste på et klassetrin i et indhold, som de gentog år efter år, 3) at skolens læseliste var en litterær spændetrøje, som ikke efterlod nogen form for medindflydelse eller initiativ til underviseren. Det er rigtigt nok, at der er en verden til forskel fra den danske folkeskole til det ambitiøse amerikanske skolesystem, men i forskellighederne ligger også styrkerne.

Flere gange i løbet af dagen blev vi, enten af undervisere eller ved egen observation, bekræftet i, at New Trier High ikke var en gennemsnitlig amerikansk High School. Med et elevtal på 4200 elever fordelt på de fire årgange hører skolen til en af de absolut største i staten Illinois. Dette har resulteret i at ”freshman” årgangen, som svarer til vores 8. klasse og er den første årgang i det amerikanske fireårige High School forløb, er placeret på en separat campus 10 min. kørsel fra Winnetka campus, hvor sophmore (9. Klasse), junior (1.g) og senior (2.g) årgangene modtager deres undervisning. Elevsammensætningen består af elever fra meget ressourcestærke hjem, der placerer sig fra midten af middelklassen til meget velhavende familier.

New Trier High er en skole, som tilbyder sine elever mulighed for virkelig store ambitioner. Med 9 skemalagte timer hver dag + 25 min klassens tid var der undervisning fra kl. 7:55 – 15:05. Herefter fortsatte mere end 75 % af eleverne med en ’ekstra curriculum activity’, som enten var en sportsgren, musik, drama eller yderligere dygtiggørelse i et skolefag. Eleverne fortælle os, at deres skoledag sluttede omkring kl. 18–19 tiden alt efter omfanget af den valgte disciplin. Efter bad og aftensmad ventede 2-3 timers lektielæsning som forberedelse til næste dags undervisning. Næsten alle olympiske discipliner blev udbudt på skolen som ekstra aktivitet. Svømmer og Lacross-spillere mødte flere gange ugentligt ind til træning ved 5-6 tiden om morgenen for yderligere styrke- og konditionstræning.

Jeg er sikker på, at der kommer nogle dygtige, meget universitets-parate elever ud af New Trier High, men som dansk lærer så bløder mit hjerte lidt. Jeg kan ikke forene mig med tanken om, at disse unge teenagers fritid er forvist til weekenden. Forsigtigt påstår jeg, at man, ved at fylde så meget på de unge menneskers skema, undervurderer vigtigheden af den socialisering, der ligger i teenagernes samvær, når samværet ikke er overvåget eller organiseret af voksne. Vi er slet ikke færdige med at bearbejde og reflektere over alle indtrykkene fra New Trier High endnu, men sikke en fantastisk dag, hvor forudindtagede meninger måtte revideres eller afskrives.

1 kommentar:

  1. Jeg synes, der ligger et meget spændende dilemma i overvåget teenage-tid versus fri teenage-tid. Jeg er enig så vidt, at man kan diskutere, om de unge stilles for store krav i det skolesystem, I her beskriver, men omvendt kan man også stille kritiske spørgsmål til de mange frie valg som danske teenagere stilles overfor, og som vi forventer, at de træffer fornuftige beslutninger omkring.

    Jeg glæder mig til at høre mere...

    God arbejdslyst de damer :)
    Annette

    SvarSlet