søndag den 8. april 2012

"The luxury of reading young adult literatur."

I forberedelserne på denne tur er der dukket en række ting op, som jeg virkelig glæder mig til at finde svar på eller få uddybet. En særlig sætning har fæstnet sig og sat mange tanker i gang. En af lærerne på University High School ville meget gerne tale med os, men havde sin tvivl om hvorvidt vi overhovedet kunne bruge et interview med hende og hendes elever, fordi, som hun skrev i sin email: "I really don't get the luxury or pleasure of teaching young adult literature". 


Det er her jeg næsten ikke kan stoppe strømmen af spørgsmål. Hvis det er en luksus og fornøjelse at læse ungdomslitteratur, hvorfor er det så ikke prioriteret på læselisterne. Hvem har lavet de læstelister og dermed vurderet, at ungdomslitteratur ikke kan leve op til kvalitetskravene? Hvilke krav er der til litteratur, som er egnet til High School pensumlister? Hvis moderne ungdomslitteratur som "Hunger Games" af Suzanne Collins og "Thirteen Reasons Why" af Jay Asher ikke er egnet til High School eleverne (14-18 årige), hvilke argumenter har Professor Roberta S. Trites så for netop at have disse to titler på læselisten til hendes fag om børne- og ungdomslitteratur på Illinois State University?


Det er jo vanvittigt spændende. Og på nuværende tidspunkt - inden at have sat foden indenfor på de amerikanske skoler - må vi også spørge os selv. Er vi for uambitiøse på vores elevers vegne i Danmark? Skal vores 8. og 9. klasser præsenteres for en langt større mængde af klassisk/kanonlitteratur, end de nuværende krav foreskriver. Skal børne- og ungdomslitteraturen forvises til mellemtrinnet som i det amerikanske skolesystem? På sidste semester overbeviste Anna og jeg netop os selv om, at der bestemt var langt mere at kommer efter hos Janus og Tore i "Den kroniske Uskyld" end hos Bella og Edward i "Twilight", trods det at jeg, inden vi begyndte på opgaven, ville have argumenteret for det modsatte. Et andet spørgsmål i denne sammenhæng er forskellen på den amerikanske og dansk ungdomslitteratur. Er der en tydlig forskel, og hvis der er, hvori ligger den? 


Der er en lang række af faktorer, som har betydning i forhold til at svare på de ovenstående spørgsmål. Desværre vil hverken denne rejse eller vores speciale være nok til at finde svar på det hele, men det skal ikke holde os tilbage fra møde det amerikanske skolesystem med den største nysgerrighed. Og så håber jeg virkelig (efter at have læst det meste af Professor Trites læseliste), at de amerikanske elever i det mindste har "den luksus og fornøjelse" at læse noget af den rigtig gode amerikanske ungdomslitteratur i fritiden. Vi får se....



Ingen kommentarer:

Send en kommentar